|  Technika
út 6. května, svátek má Radoslav, zítra Stanislav
Auto-Moto
📷
+ 2
Plnění pneumatik dusíkem je stále oblíbenější /  Depositphotos

Proč je lepší používat v pneumatikách místo vzduchu dusík

20. října 2020 | 07:48
 3   3   /  Mirka Malá
Je skutečně výhodné používat dusík místo vzduchu v pneumatikách automobilů. Auta pak mají lepší spotřebu paliva, jízda je plynulejší a v neposlední řadě mají pneumatiky delší životnost.

Pneumatiky automobilů jsou tradičně plněny stlačeným vzduchem. Vzduch tvoří 78 procent dusíku a necelých 21 procent kyslíku a zbytek je vodní pára, CO2 a malé koncentrace vzácných plynů, jako je neon a argon.

Někteří ale dávají přednost plnění pneumatik svého automobilu čistým dusíkem a je pro to hned několik přesvědčivých důvodů.

Dusík pomáhá autům fungovat účinně

Jednoduše řečeno, čistý dusík pomáhá udržovat správný tlak v pneumatikách a umožňuje tak vozu a jeho pneumatikám pracovat co nejúčinněji. U většiny automobilů jsou doporučené hodnoty tlaku v pneumatikách uvedeny někde uvnitř vozu nebo v uživatelské příručce.

Ale pneumatiky časem ztrácejí určitý tlak z plynů v nich, které prostupují gumou pneumatiky. Dusík je podle vědců asi o 40 procent pomalejší než běžný vzduch, což má za následek stabilnější tlaky v pneumatikách po delší dobu. Kyslík také reaguje s gumou pneumatiky, když prochází skrz ni, což vede k termo-oxidačnímu procesu, který v průběhu času opotřebovává gumu pneumatiky.

Navíc voda, která se dovnitř pneumatik obvykle dostává ve formě vlhkosti, způsobuje větší změny tlaku při různých teplotách a časem pneumatiky rovněž narušuje, nemluvě o rezivění kol.

Dusík se s vodou vypořádá

U pneumatik s dusíkem voda nehraje tak velkou roli. Plnění pneumatik dusíkem zahrnuje několikanásobné plnění a proplachování, aby se z pneumatiky dostalo co nejvíce kyslíku, vody a dalších plynů.

Dusík má tedy nesporné výhody. Díky dusíku zůstane tlak v pneumatikách stálejší, což vám ušetří jisté náklady na vyšší spotřebu paliva a údržbu pneumatik. V pneumatikách bude méně vlhkosti, což zase znamená menší korozi kol.

Přesto dusík není všemocný. Vzduch i dusík reagují podobně na změny teplot, což znamená, že každá změna venkovní teploty o 10 stupňů Celsia bude mít za následek změnu tlaku v pneumatikách. Ale to je snad jediná veličina, ve které dusík jako plnivo pneumatik nad vzduchem nevyniká. Dále čtěte: NASA vyvíjí novou laserovou technologii pro přistání na Měsíci. Užitečná bude i tady na Zemi.

Prohlédnout galerii
📷
2
Nejčtenější články
Šeřík nejen krásně voní, ale hodí se i na výrobu chutného medu nebo domácího sirupu
Mladých žen s rakovinou prsu stále přibývá. Nádor zachycený včas je dobře léčitelný, jeho zanedbání však může pacientku stát život, varuje lékařka
Příliš tvrdá voda ovlivňuje domácnost víc, než si možná uvědomujete. Zničit může spotřebiče i potrubí. Vliv má také na pokožku a vlasy
Na Peugeot Emotion Days 2025 vyzkoušíte 8 modelů na jednom místě. Zjistěte, kdy testovací flotila dorazí do vašeho města
Další články
Zavřít reklamu