|  Technika
ne 22. června, svátek má Pavla, zítra Zdeňka
Letectví
📷
+ 4
Experimentální letoun se nikdy nedostal do sériové výroby /  Internet

Na letecké show byl po dvanácti letech k vidění extrémně vzácný stroj. Ruská experimentální stíhačka

30. srpna 2019 | 18:36
 2   1   /  tok
Po téměř dvanácti letech byla k vidění ruská experimentální stíhačka Suchoj Su-47 Berkut, která je od prvního pohledu skutečně zvláštním letounem. Za jeho nevšední design může zejména negativní geometrie křídel, s touto experimentální technologií si pohrávali jak Američané, tak i Rusové.

Na ruské letecké show se ukázal skutečně unikátní letoun. Stíhačka Suchoj Su-47 je jedním z několika málo letounů na světě, který má takzvanou negativní geometrii křídel, která extrémním způsobem zvyšuje manévrovatelnost letounu při nízkých rychlostech.

Suchoj Su-47 je jedním ze dvou známých letounů, který byl postaven technologií obrácených křídel směrem dopředu. Podobný letoun s názvem X-29 postavili také Američané, ale ani v jednom z případů nedošlo k sériové výrobě.

Ruský Suchoj se počátkem tohoto týdne objevil na letecké show a výstavě MAKS-2019 na mezinárodním letišti Žukovskij, poté co byl vyvezen po dvanácti letech z hangáru, kde je dlouhodobě uskladněn.

Tento dvoumotorový experimentální stroj byl díky negativní geometrii křídel a vektorování tahu motorů skutečným technologickým skvostem. Po pádu Sovětského svazu však nebyly peníze na další vývoj a dotažení k sériové výrobě.

Jak ruský, tak i americký stroj s obrácenými křídly vyžadoval složité počítačové systémy pro vzlet a také použití kompozitních materiálů, aby se vůbec odlepil od země. Su-47 Berkut měl vzniknout za účelem náhrady tehdejších ruských námořních palubních stíhaček. Dále čtěte: (První nadzvukový dopravní letoun byl vyroben v SSSR. Promění se v muzeum).

 

Prohlédnout galerii
📷
4
Nejčtenější články
Další články
Zavřít reklamu