|  Technika
út 6. května, svátek má Radoslav, zítra Stanislav
Letectví
📷
+ 1
Nahradí tento letoun legendární Concorde? /  Lockheed Martin

NASA buduje své nadzvukové letadlo z částí starých válečných strojů

25. března 2020 | 10:45
 79   6   /  Mirka Malá
Nejnovější nadzvukové letadlo Ameriky bude složeno z některých již známých součástek. NASA ho totiž staví z recyklovaných dílů z vysloužilých letadel amerických vzdušných sil, včetně stíhačky F-16.

Úsilí NASA vede k vytvoření cestovního letadla, schopného nadzvukového letu bez řinčení oken a narušení životů lidí na zemi. Na konci šedesátých let se Spojené státy, Sovětský svaz a Francie pustily do vybudování nadzvukových letadel. Výsledkem byl především dnes již legendární Concorde.

Jenomže Concorde byl neuvěřitelně hlučný, což nakonec vedlo k tomu, že mohl létat jen do některých destinací, především pak na východní pobřeží Spojených států, protože tak většinu trasy mezi Anglií a Amerikou strávil nad oceánem, kde jeho rachot nikoho nerušil.

Nové letadlo má být tiché

Projekt nového nadzvukového cestovního letadla chce znovu oživit nadzvukové komerční letectví tím, že omezí zvukové dopady trysek letounu. Letadlo s pracovním označením X-59 by mělo létat rychlostí asi 1600 kilometrů v hodině v letové hladině zhruba 16 kilometrů. Zvuk, který by dopadal na Zemi, by se pak rovnal zhruba zvuku zavírání dvěří u auta.

Nízké náklady zaručují recyklované díly

V současné době je letadlo ve vývoji v továrně Lockheed Martin Skunk Works v Palmdale v Kalifornii. Za účelem udržení nízkých nákladů NASA používá části ze starších vysloužilých trysek, včetně přistávacího zařízení ze stíhačky F-16, kabiny kokpitu z trenažérů NASA a části pohonného systému od špionážního stroje U-2 a kontrolní tyč od stíhačky F-117.

Používání dílů ze stávajících letadel snižuje náklady, rizika a dobu vývoje. Používání ovládací páky stíhačky F-117A znamená, že NASA a Lockheed Martin nemusí utrácet peníze za návrh zcela nového zařízení pro zkušební letadlo, které se ani nedostane do sériové výroby. Přistávací zařízení letadla jsou obzvláště kritickou součástí a nové součásti by navíc musely projít zdlouhavým procesem schvalování. Takže je jednoduší použít osvědčený podvozek z F-16.

Testovací nadzvukový letoun by měl být továrnou doručen do NASA v roce 2021 k testovacím letům, které by měly začít v roce 2022. Jakou budoucnost ale celému projektu NASA věští, zatím zveřejněno nebylo. Dále čtěte: Airbus chystá revoluci v komerčním létání.

Prohlédnout galerii
📷
1
Nejčtenější články
Šeřík nejen krásně voní, ale hodí se i na výrobu chutného medu nebo domácího sirupu
Mladých žen s rakovinou prsu stále přibývá. Nádor zachycený včas je dobře léčitelný, jeho zanedbání však může pacientku stát život, varuje lékařka
Příliš tvrdá voda ovlivňuje domácnost víc, než si možná uvědomujete. Zničit může spotřebiče i potrubí. Vliv má také na pokožku a vlasy
Na Peugeot Emotion Days 2025 vyzkoušíte 8 modelů na jednom místě. Zjistěte, kdy testovací flotila dorazí do vašeho města
Další články
Zavřít reklamu