|  Technika
út 6. května, svátek má Radoslav, zítra Stanislav
Letectví
Novinka není jen vylepšenou verzí L-39 Albatros /  Internet

Legendární Albatros létal ve čtyřiceti zemích světa. Teď se dočkal svého nástupce

15. října 2018 | 10:50
 21   1   /  tok
Společnost Aero Vodochody představila nástupce legendárního stroje L-39 Albatros. Stejně jako jeho předchůdce bude sloužit převážně pro výcvik pilotů stíhaček. Novinka v podobě letounu L-39NG bude uvedena na trh za dva roky.

Legendární český podzvukový letoun L-39 Albatros slouží v mnoha zemích dodnes jako spolehlivý cvičný letoun. Aero Vodochody nyní představily novinku v podobě L-39NG, který je jeho nástupcem. Nový letoun nabízí větší dolet, je lehčí a má výrazně lepší aerodynamické vlastnosti.

První takzvaný předsériový stroj má vzlétnout již koncem tohoto roku, sériová výroba pak bude zahájena přibližně o dva roky později. Aero Vodochody už mají objednávku na čtyři desítky strojů a předpokládají, že v příštích 15 letech vyrobí až 3000 strojů. Zástupci společnosti také uvedli, že stroj připomíná svého předchůdce pouze svým názvem, jinak je přepracován prakticky od základu.

Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů a výrazné změny se dočkala také křídla, která jsou umístěna jinak než u jeho předchůdce. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel. Nový L-39NG dosahuje rychlosti až 750 kilometrů za hodinu.

Kromě zahraničních zakázek především z USA a Portugalska bude mít o letouny zájem také česká armáda. Kolik strojů si armáda plánuje pořídit, bude podle ministra obrany Lubomíra Metnara teprve předmětem debaty.

Výhodou nového letounu je podle společnosti to, že je levný a je vybaven moderními technologiemi včetně špičkových vystřelovacích sedadel. Vývoj byl maximálně zaměřen na cvičné schopnosti letounu a jeho snadnou údržbu. Nový motor americké výroby, kterým je L-39NG vybaven, může být montován v rámci programu na výměnu také do starších strojů L-39.

Výroba legendárního L-39 Albatros byla zahájena v roce 1970 a za sedmadvacet let výroby bylo zkonstruováno přes 2800 letadel. Stroje české výroby působily ve 40 zemích a v některých slouží dodnes. Dále čtěte: (Tato americká létající nestvůra se výroby nedočkala. Projekt Airgeep skončil neúspěchem).

Nejčtenější články
Šeřík nejen krásně voní, ale hodí se i na výrobu chutného medu nebo domácího sirupu
Mladých žen s rakovinou prsu stále přibývá. Nádor zachycený včas je dobře léčitelný, jeho zanedbání však může pacientku stát život, varuje lékařka
Příliš tvrdá voda ovlivňuje domácnost víc, než si možná uvědomujete. Zničit může spotřebiče i potrubí. Vliv má také na pokožku a vlasy
Na Peugeot Emotion Days 2025 vyzkoušíte 8 modelů na jednom místě. Zjistěte, kdy testovací flotila dorazí do vašeho města
Další články
Zavřít reklamu