|  Technika
út 6. května, svátek má Radoslav, zítra Stanislav
Auto-Moto
S ovládáním letadla pomáhá řada elektronických systémů /  Shutterstock

Čeští experti pracují na novém modelu řízení vozidel. Vychází ze systému, který ovládá velká letadla

31. května 2018 | 09:58
 0   1   /  tok
Zajímavou inovaci v podobě ovládání automobilu představili vývojáři z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). Díky jejich systému řízení by se automobily ovládaly podobně jako je tomu u letadel.

Ovládání vozidel je v automobilovém průmyslu natolik zakořeněné, že si lze změnu představit jen stěží. Inovativní myšlení expertů z ČVUT ale přineslo zajímavou alternativu, zejména v rámci automobilů budoucnosti. Nový systém řízení je postaven na elektronice, která pomocí impulzů komunikuje s řídící jednotkou, která následně vykonává samotné ovládání automobilu s ohledem na mnoho dalších parametrů jízdy.

Systém řízení v letadlech, který se nazývá „fly by wire“, umožňuje rychlejší a citlivější řízení a stabilizaci letu, než by dokázal člověk, který by ovládal přímo jednotlivé prvky letadla. Podobný systém u aut označovaný „drive by wire“ již existuje, není však dosud technologicky dotažený a komerčně využitelný, protože zatím chybí znalosti ohledně nestabilních dynamik vozidel a zákonů řízení pro jejich umělou korekci.

Experti z ČVUT se právě tuto překážku snaží vyřešit. Podle nich se hlavní výhody systému projevují zejména při vysokých rychlostech, během kterých vůz získává velkou agilitu, zároveň se ale stává nestabilním a v takové chvíli vůz lépe řídí elektronika na základě výpočtů než lidská posádka.

V praxi tento systém funguje tak, že řidič neovládá přímo mechanické části vozu, jako jsou například brzdy, ale systém pouze reaguje na jeho podněty v podobě impulzů. O vše ostatní se již starají elektronické systémy, které jsou v klíčových situacích mnohem rychlejší než lidská reakce. Elektronika má tak vůz neustále pod kontrolou a spolupracuje s mnoha asistenty, kteří jsou ve výbavě vozidel dnes běžně instalovány.

Simulace provedené jeho týmem ukazují, že elektronika dokázala uřídit vozidlo i v takových situacích, kdy by lidský řidič selhal. Úspěšné byly také jízdy na testovacím polygonu.

Čeští experti si myslí, že aktivní dynamické řízení bude na trhu k dispozici už za pět až deset let, protože skvěle koresponduje s trendy elektromobility a autonomního řízení (čtěte: Elektromobil dobíjený pouze sluncem vyjede na silnice už v příštím roce).

Nejčtenější články
Šeřík nejen krásně voní, ale hodí se i na výrobu chutného medu nebo domácího sirupu
Mladých žen s rakovinou prsu stále přibývá. Nádor zachycený včas je dobře léčitelný, jeho zanedbání však může pacientku stát život, varuje lékařka
Příliš tvrdá voda ovlivňuje domácnost víc, než si možná uvědomujete. Zničit může spotřebiče i potrubí. Vliv má také na pokožku a vlasy
Na Peugeot Emotion Days 2025 vyzkoušíte 8 modelů na jednom místě. Zjistěte, kdy testovací flotila dorazí do vašeho města
Další články
Zavřít reklamu