|  Retro
po 14. července, svátek má Karolína, zítra Jindřich
Technika
📷
+ 5

Peugeot 309: Adoptovaný syn, který dobyl Evropu

14. července 2025 | 07:51
 0   0   /  max
Konec 80. let. Československo je stále za železnou oponou a západní auta zůstávají spíš snem než realitou. Právě tehdy se na našich silnicích začal objevovat nenápadný, ale zajímavý vůz – Peugeot 309. Model, který měl původně patřit jiné značce a jen náhodou se stal součástí francouzské rodiny Peugeot.

Když se Talbot změnil v Peugeot

309 vznikl z projektu "Arizona", který vyvíjela britská značka Talbot – v té době součást koncernu Chrysler Europe. Ten ale kvůli ropné krizi 70. let čelil finančním problémům, a tak evropskou divizi odkoupil Peugeot. S Talbotem měl velké plány, chtěl ho vzkřísit jako prestižní značku. Jenže se to nepovedlo – prodeje upadaly, kvalita klesala a značka se utopila v konkurenci Citroënu i samotného Peugeotu. Nakonec se rozhodlo o jejím zrušení.

Projekt Arizona však přežil – Peugeot si ho ponechal a pod novým jménem Peugeot 309 začal sériovou výrobu v roce 1985.

Cizinec v peugeotí rodině

Už první kusy 309 zaznamenaly úspěch. Nabízely širokou paletu motorů, skvělý poměr výkonu a komfortu, a ve verzi GTI 16v až 160 koní. Ačkoliv svým vzhledem nezapadal do tehdejší řady Peugeotu, zákazníky si našel.

Původní označení modelu ale nedávalo moc smysl. Podle tehdejšího systému značení (číslo-nula-číslo) měl být modelem 306, jenže to číslo bylo „zabrané“ sedanem 305. A protože 309 nebyl jeho nástupcem, ale spíš „adoptovaným“ modelem z jiné značky, zvolili designéři vyšší číslo – aby vůz zařadili, ale zároveň odlišili.

Úspěch, který pokračoval i v Indii

Mezi lety 1985–1993 vzniklo přes 1,6 milionu kusů, z toho téměř 25 tisíc ve sportovní verzi GTI. A po konci evropské výroby? Model 309 ještě tři roky sjížděl z linek v Indii, kde jej vyráběla společnost Premier Automobiles Limited. Důvod jeho popularity byl jednoduchý – spolehlivost, úsporné motory a univerzální využití.

Tuzexový sen v Československu

U nás se Peugeot 309 objevil už v roce 1987, a to díky Tuzexu, který dovezl prvních 350 vozů ve verzi GLD s dieselovým motorem. Nebyl levný, ale oproti škodovkám nabízel nevídaný komfort, tichý interiér a diesel, který jezdil za pár litrů. Po roce 1989 se navíc začaly dovážet i ojeté kousky ze západu – ideální volba pro ty, kteří hledali kvalitu za rozumnou cenu. Kolik se celkem do Československa vozů Peugeot 309 dovezlo jako ojetých z ciziny, není známo. Počty se nepochybně vyšplhaly do tisíců kusů. Čeští a slovenští řidici si totiž toto cenově dostupné, spolehlivé a designově povedené auto mimořádně oblíbili. A rozhodně právem!

Dnes už rarita

Dnes už na silnicích Peugeot 309 často nepotkáte. Ale kdo ho má, ten si ho hýčká – buď jako spolehlivý vůz na každodenní provoz, nebo jako youngtimer s potenciálem zhodnocení. Zvlášť verze GTI je už dnes vyhledávaným sběratelským kouskem.

Ačkoliv 309 nikdy nedosáhl popularity modelu 205, rozhodně zanechal výraznou stopu – jako technicky vydařený model i jako jedno z prvních západních aut, které změnilo pohled Čechoslováků na automobilový svět.

Zdroj: Peugeot

Nejčtenější články
Vědci zaznamenali znepokojivý jev: Rotace Země se zrychluje a dny se stávají rekordně krátkými
Vím, že nic nevím, přiznávají motoristé. Chtějí to ale změnit
Chcete zažít dovolenou snů? Vydejte se karavanem po Evropě!
Horoskop lásky na léto 2025: Nečekaná setkání, osudové zvraty a srpnový úplněk, který změní mnohé
Další články
Zavřít reklamu