Škoda Garde. Poslední škodovácké kupé slaví 40 let

Škoda Garde patřila ve své době na tuzemském trhu k nedostatkovému luxusnímu zboží. Kromě atraktivní blondýny v pozadí stojí za pozornost také starší typ zpětného zrcátka prozrazující, že se jedná o vozidlo z prvních měsíců výroby. / Škoda Auto

Interiér kupé působil ve srovnání s výchozími sedany řady 105/120 sportovnějším a luxusnějším dojmem. Čalounění se dodávalo ve světlém i černém provedení v závislosti na barvě karoserie. / Škoda Auto

Na západních trzích se Garde prodávalo pod názvem Rapid a ve srovnání s vozy určenými pro československé zákazníky nabízelo lepší úroveň výbavy - zde např. atraktivní litá kola Jupiter / Škoda Auto

Atraktivní kupé Škoda Garde na jednom ze známějších propagačních snímků / Škoda Auto

Někteří západoevropští prodejci nabízeli svým zákazníkům za nemalý příplatek i přestavbu kupé na kabriolet. Nejúspěšnější v tom byli Britové, což dokládá snímek s atraktivním vozem Škoda Rapid Cabriolet v úpravě britské firmy LDD. / Škoda Auto

Škoda Garde na stylizovaném snímku v malebném horském prostředí / Škoda Auto

Z tohoto úhlu pohledu nejlépe vyniknou elegantně sportovní linie kupé Škoda Garde / Škoda Auto

Škoda Garde z let 1981 až 1984 v provedení pro tuzemský trh na stylizovaném propagačním snímku / Škoda Auto

Škoda Garde na dobovém průhledovém obrázku. Za povšimnutí stojí oproti sedanu odlišná konstrukce zadní nápravy a hřebenové řízení. / Škoda Auto

Pohled na přední část předsériového vozu Škoda Garde ze sady propagačních snímků k představení vozu v roce 1981. Za povšimnutí stojí malé světlé páčky pod světlomety, pomocí kterých bylo možné nastavovat sklon světlometů v závislosti na momentálním zatížení vozidla. / Škoda Auto

Pohled na zadní část předsériového vozu Škoda Garde. Znalému pozorovateli jistě neuniknou prototypové zadní lampy, které jsou oproti sériovému provedení výrazně průhlednější. / Škoda Auto

Zatímco předchozí kupé 110 R mělo dveře s elegantní bezrámovou konstrukcí skel, Garde se muselo spokojit s klasickým rámem kolem dveřních oken. Důvodem byla snaha výrobce zamezit nežádoucímu zatékání při dešti, se kterým se erka často potýkala. Záměr se vydařil a u Garde ani u pozdějších Rapidů už se zatékáním potíže nebyly. / Škoda Auto

Další ze sady propagačních snímků k premiéře nového kupé v roce 1981. Při tomto pohledu na předsériové Garde vynikne rozměrné zadní okno splývavé zádi. / Škoda Auto

Zajímavostí typu Garde byla také anatomicky tvarovaná přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, která se dala, jakožto historicky u prvního modelu značky Škoda, nastavovat i výškově. Na rozdíl od současných vozidel k tomu však řidič potřeboval nářadí pro povolení aretačních šroubů. / Škoda Auto

Zatímco předsériový vůz na propagačních snímcích byl již vybaven novým plastovým zrcátkem, na prvních vyrobených sériových vozech se ještě často vyskytoval starší typ zrcátka v chromovaném provedení, známý už z typů Škoda 100/110. Důvodem byly obdobně jako u jiných nedostatkových komponentů potíže na straně subdodavatele. Vozy určené na domácí trh byly v té době vybavovány vnějším zrcátkem jen na levé straně. Pravé zrcátko se stalo standardem až od poloviny 80. let. / Škoda Auto

Zadní boční okna nového kupé byla zasklena napevno bez možnosti otevření. Vyklápěcích okýnek se kupé dočkalo až v poslední fázi modernizace na sklonku 80. let u provedení Rapid 135 a 136. / Škoda Auto

Na rozdíl od tuzemských zákazníků si mohli ti západoevropští vybrat škodovku také ve slušivé metalíze či s atraktivními litými koly Apollo, což dokládají vozy na snímku pořízeném pravděpodobně na přelomu let 1983 a 1984 / Škoda Auto

Škoda Garde v doprovodu atraktivní blondýny. Hezká auta a krásné ženy, tahle kombinace fungovala vždycky. / Škoda Auto

Škoda Garde na propagačním snímku z prostředí dostihové dráhy / Škoda Auto

Na tomto stylizovaném propagačním snímku je kupé Garde prezentováno jako vůz pro volný čas. Za povšimnutí stojí střešní nosiče zavazadel. / Škoda Auto

Další ze stejné série propagačních fotografií... aneb letní idylka u vody a nové kupé Škoda Garde v hlavní roli / Škoda Auto

Letní idyla v Československu první poloviny 80. let - atraktivní kupé ve společnosti průkopníků windsurfingu / Škoda Auto

Na počátku dlouhé cesty k sériovému kupé Garde byl tento první prototyp Škoda 743 z roku 1973 / Škoda Auto

První prototyp Škoda 743 z roku 1973 počítal s použitím zadního čela se skupinovými svítilnami připravovaných sedanů Škoda 742, tedy budoucích stopětek a stodvacítek / Škoda Auto

Jeden z dochovaných prototypů Škoda 743 z roku 1975 je možno vidět v novém muzeu Svět Škodovek v Mrači poblíž Benešova / Archiv autora

Boční silueta prototypu z roku 1975 byla v základních proporcích již prakticky shodná s pozdějším sériovým vozem. Zajímavou odlišností je však absence střešní okapničky s ozdobnou lištou. Prototyp měl žlábek s lištou okolo bočních oken vedoucí přes A-sloupek, lem střechy až po C-sloupek, od něhož bylo u sériového provedení upuštěno. / Archiv autora

Dochovaný prototyp mj. také názorně ilustruje snahu vývojářů o netradiční pojetí zadní partie vozidla, pomocí které chtěli výrazněji odlišit kupé od sedanů. Zadní svítilny prototypu z roku 1975 vznikly přeskupením jednotlivých částí zadních skupinových svítilen tehdejší novinky Tatra 613. / Archiv autora

Nerezový nápis Škoda 120 GLC na zadní kapotě prototypu prozrazuje původně zvažované obchodní označení nového kupé / Archiv autora

Vzácný snímek jednoho z prvních sériových kupé Škoda Garde v tzv. standardním provedení, tj. s levnější palubní deskou odpovídající sedanu Škoda 120 LS a bez černých bočních ochranných lišt. V prvním roce výroby byla nová palubní deska, stejně jako vyhřívání zadního skla, součástí příplatkové výbavy a vyskytovala se tedy jen u části vyrobených vozů. Plošně se celá produkce kupátek obou těchto prvků dočkala až zhruba po roce výroby, kdy byl subdodavatel schopen konečně zajistit potřebný počet součástek pro všechna vyrobená vozidla. / Škoda Auto
Další zajímavé články
Zpět na článek