|  Bydlení
ne 8. června, svátek má Medard, zítra Stanislava
Technika
📷
+ 2
Díky dotacím si lidé často nechají vyměnit starý kotel za nový, na spalinové cesty už ale tolik nemyslí. Koledují si přitom o pořádný malér v podobě požáru. /  Shutterstock

Lidé mění kotle, na komíny ale zapomínají

25. září 2017 | 08:15
 5   2   /  pop
V poslední době se roztrhl pytel s nejrůznějšími dotacemi podporujícími výměnu starých ručně plněných kotlů na tuhá paliva za efektivní a nízkoemisní zdroje. Dotace ale řeší jen pořízení samotného spotřebiče. Lidé tak často mění kotle, ale jejich provozní spolehlivostí a bezpečností se už tolik nezabývají.

Náklady na revizi komínového tělesa, která je při výměně kotle ze zákona povinná, musí každý uhradit sám. Podle odborníků si ji však nechá provést málokdo. V reálu je tak v chodu mnoho kotlů, jejichž provozní bezpečnost nikdo neřeší. Následky tohoto zanedbání či opomenutí přitom mohou být fatální – od zničení nového kotle přes poškození komína až po otravu zplodinami či požár domu. Podle statistik Hasičského záchranného sboru ČR přitom vzniklo jen v roce 2012 z důvodu nevyhovujícího technického řešení nebo závadě na komínu či jeho špatnému technickému stavu celkem 442 požárů. Přímá škoda překročila 90 milionů korun.

Revize celé spalinové cesty je přitom dána zákonem. Podle odborníků ale lidé často hřeší na to, že nový spotřebič má nižší teplotu spalin než ten původní a domnívají se, že to nemůže komínu uškodit. Přitom právě v tomto případě hrozí, že ve spalinové cestě začnou spaliny kondenzovat a dochází ke tvorbě dehtových usazenin, které mohou následně vzplanout. Stejně tak jsou rizikem i odlišné požadavky na komínový tah - nadměrný tah snižuje účinnost spalování a prodražuje zbytečně topení, nedostatečný tah je potom vyloženě nebezpečný, kdy únik spalin ohrožuje zdraví i životy. Lidé často podceňují rizika nekvalitní spalinové cesty a neuvědomují si, že v každém spotřebiči hoří nějaké palivo při teplotách, které mohou způsobit požár v okolí spotřebiče, kouřovodu nebo komínu.

Informace o povinnosti provést revizi spalinové cesty není zahrnuta v podmínkách ani jednoho z nejznámějších dotačních programů (kotlíkové dotace a Nová zelená úsporám). V obou případech se předpokládá, že lidé tuto zákonnou povinnost znají, případně ji s nimi dořeší firma zajišťující zapojení kotle. Jenže realita bývá jiná a realizační firmy, až na některé výjimky, revizi spalinové cesty nežádají. Argumentují přitom zkušeností, že na základě revize vznikl obvykle požadavek spalinovou cestu před zapojením nového kotle upravit. To z jejich pohledu komplikovalo jednoduchost dodávky a instalaci kotle a odrazovalo zájem zákazníka o výměnu.

Náklady na přizpůsobení spalinové cesty novému spotřebiči přitom nemusejí být vysoké. Velkou finanční zátěží se stanou obvykle až v případě, kdy vlivem špatného zapojení nebo neodpovídajících vlastností dojde k destrukci této cesty. Pokud je při revizi zjištěna nutnost komín opravit či přizpůsobit, je podle stupně závažnosti zjištěného problému na výběr z několika řešení. Časově i finančně nejméně náročným řešením je komín vyvložkovat. Cena podle použitého materiálu a průměru komína zde začíná na 800 korunách za metr. Jestliže je porucha závažnější a bylo by třeba provádět další úpravy - frézování průduchu, celkovou rekonstrukci některé části tělesa komína, řešit přídavné tepelné izolace, je potřeba zvážit efektivnost nákladů. Je nutné si spočítat, zda se ještě vyplatí platit opravu starého komína, nebo zda nebude výhodnější raději postavit komín nový. Existují i varianty bez nutnosti bourání, komín se dá například připevnit na fasádu.

Prohlédnout galerii
📷
2
Nejčtenější články
Černý bez má v bylinkářství i lidovém léčitelství důležitou roli. Natrhejte si jeho květy a připravte si z nich lahodný sirup či med
Rychlý nepečený dezert: Krémové řezy z tvarohu, smetany, malin a sušenek si zamiluje celá rodina
Zemi zasáhla velmi silná geomagnetická bouře spojená se sluneční erupcí
Do Česka míří nejluxusnější model Peugeot, v super výbavě, 4X4 a přes 300 koní. A další novinky v oblasti elektromobility
Další články
Zavřít reklamu